Motoryzacja – do niedawna podstawową opieką, jaką oferowały niektóre warsztaty związane z DPF, było ich usunięcie. Jest to oczywiście niezgodne z prawem, ponieważ w ten sposób układ wydechowy eliminuje element, który przypisuje systemowi normę spalania Euro 5. Jednak producenci samochodów szybko zauważyli ten niezwykły trend. W ten sposób nie musisz już wymieniać ani usuwać zanieczyszczonego filtra cząstek. Możesz to zrobić nawet sam, najlepiej jest zabrać go do warsztatu wyposażonego w specjalny detergent, w którym przeprowadzana jest regeneracja filtra DPF.

Motoryzacja. Co warto wiedzieć o regeneracji filtrów?

Chociaż normę Euro 5 wprowadzono dopiero w 2001 r. Producenci samochodów zauważyli emisję dużych ilości cząstek stałych w latach 90. Takie cząstki węgla, popiołu lub siarczanów są nie tylko szkodliwe dla środowiska, ale także przyczyniają się do zwiększenia zachorowalności na raka. Filtry cząstek stałych zainstalowane jako część układu wydechowego są odpowiedzią na ten problem. Filtry te wychwytują i spalają duże cząstki, powodując, że ich silniki diesla zmniejszają emisję z 0,025 g do 0,005 g na kilometr. Niektórzy producenci, kierowani przez francuską grupę PSA Citroen-Peugeot, zastosowali tutaj tak zwane filtry mokre. Dzięki znajdującym się tam katalizującym płynom spalanie cząstek odbywa się w temperaturze 400 stopni Celsjusza. Jest przydatny w ruchu miejskim, gdzie trudniej jest osiągnąć wysoką temperaturę spalania cząstek, ale wymaga również dodatkowych środków na filtrze. Motoryzacja proponuje zwrócić na to szczególną uwagę.

W ruchu miejskim uzyskanie temperatury rzędu 700 stopni Celsjusza jest niezwykle trudne. Aby przedłużyć życie filtra, trzeba więc od czasu do czasu doprowadzić do wypalania cząstek. Podstawową czynnością jest tu wypalanie podczas jednostajnej jazdy z wyższymi obrotami, zwykle jest to połowa wartości obrotowej osiąganej przez silnik. Taki przejazd częściowo usunie niedopalone resztki zgodnie z założeniem, z jakim skonstruowano filtr zaznacza motoryzacja.

Proces ten można przeprowadzić także na postoju. Nie jest to jednak preferowany sposób, ponieważ brakuje tu kilku innych procesów obecnych podczas jazdy samochodem. Zamiast robić to samemu, lepiej jest więc oddać samochód do serwisu, który dzięki przygotowaniu odpowiedniej mieszanki spali cząstki skuteczniej, niż podczas samodzielnego wypalania. Do niedawna taki zatkany filtr był zastępowany nowym lub nielegalnie usuwany. Jednak wiele warsztatów oferuje obecnie filtr DPF do czyszczenia, który skutecznie usuwa tego rodzaju zabrudzenia za pomocą odpowiednich urządzeń i preparatów. Wybierając warsztaty, warto sprawdzić, czy zastosowane metody są naprawdę skuteczne. Jeśli do regeneracji dpf w warsztacie, który czyści nasz filtr cząstek, stosuje się pralkę lub preparat przeznaczony do zupełnie innych celów, lepiej unikać takiego warsztatu z szerokim łukiem. Takie czyszczenie może być skuteczne, ale nie zajmie godziny lub dwóch, ale kilka dni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *