Dbanie o samochód – skrzynia biegów jest jednym z najważniejszych elementów samochodu obok silnika. Sposób działania kół zębatych i olej w nich zawarty mają duży wpływ na prawidłowe działanie przekładni. Było to wielokrotnie przedmiotem gorących dyskusji.

Dbanie o samochód i liczne aspekty

W przekładniach AT proces zużycia oleju przekładniowego przebiega szybciej. Dlatego konieczna jest wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów. Zasadniczo płyn w nich należy traktować jako działający smar, tak jak olej w silniku. Musi być dźwięk, dealer nie zaleca wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów i zwraca uwagę, że ta kwestia wystarcza na utrzymanie żywotności samochodu. Warto w ten sposób poprowadzić dbanie o samochód.

Oczywiście nie oznacza to, że po osiągnięciu takiej odległości skrzynia się zawali. Nie, ale jego elementy zużywają się coraz szybciej, aż całkowicie odmawiają posłuszeństwa. Z drugiej strony, jeśli zostanie poddany wyższym obciążeniom termicznym, proces starzenia się oleju będzie szybszy. Szybko traci swoje parametry z następujących powodów, w tym gęstości, lepkości, smarowania i skuteczności czyszczenia. Jedź z dużą prędkością, często zmieniaj bieg lub przejedź przez jezdnię w górach.

Częstotliwość wymiany oleju w skrzynce AT zależy od marki i modelu samochodu lub rodzaju samej skrzyni. Zasadniczo pierwsza wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów występuje co 60-120 tysięcy razy. Kilometry, co 40-100 tysięcy kilometrów. Często zdarza się, że kierowca ignoruje wymianę oleju i chce go wymienić tylko wtedy, gdy zauważy awarię skrzyni biegów. Po przejechaniu ponad 200 000 kilometrów W takim przypadku niewłaściwa wymiana nie tylko pomoże, ale także uszkodzi skrzynię biegów. Eksperci muszą zwrócić na to uwagę, jeżeli chodzi o dbanie o samochód.

Wymiana oleju w skrzyni biegów AT może być statyczna lub dynamiczna. Pierwszy opiera się na prawie grawitacji. Po poluzowaniu korka spustowego olej jest usuwany i wymieniany na nowy. Problem polega na tym, że ta metoda pozwala jedynie na wymianę oleju o 40–60%, podczas gdy reszta pozostaje w konwertorze, w przewodach lub w chłodnicy oleju. Mieszanka starego i nowego oleju ma również niekorzystny wpływ na parametry. Jedyną odpowiednią metodą jest dynamiczna wymiana poprzez zainstalowanie urządzenia do wymiany oleju w obwodzie smarowania skrzyni biegów podczas pracy. Pompa oleju przekładniowego wydala zużyty smar i wciska nowy i świeży olej na swoje miejsce. Przy tej metodzie najbezpieczniej jest używać specjalnych urządzeń. Nowoczesne urządzenia nie tylko eliminują błędy użytkownika, ale także automatycznie wykrywają kierunek przepływu oleju i regulują ciśnienie na parametry przekładni. Nie należy o tym zapominać podczas dbania o samochód.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *